Waarom is een sterke visie en missie zo belangrijk?
Een inspirerende visie, een heldere missie, een krachtige tagline vormen (de kern van) je bedrijf, product of merk zoals het overkomt (in de communicatie), als een gevel een huis.
Scherpe, inspirerende gedachten geven richting, overtuigen, blijven hangen.
Kort & Klein slaan. Hoe formuleer je een krachtige visie?
Stap 1: Een frisse blik - de eerste kennismaking
Een korte kennismaking daagt je uit tot snel en helder formuleren. Voel of je verhaal krachtig genoeg is. Bij voorkeur heeft dit de vorm van een korte fotoshoot, met jouw mobiel als je aan privacy hecht.
De aanwijzingen van de fotograaf veranderen dan ongemerkt in vragen als 'wat doe je' en 'wat wil je'. De ervaring van een podium of stage zorgt voor afleiding. Dat noopt tot eenvoud, scherp, helder en benopt. praktische info, onder andere over sessieduur
Stap 2: Het digitale testen en aanscherpen
Een korte neerslag, kort verslag legt je visie, missie en tagline digitaal vast. De standaardvorm voor die pdf is een uitgebreid visitekaartje, een micro folder met minimaal twee vouwen en de tekstruimte van een 1-minuut pitch. Een spiegel. Een iteratief proces volgt; wederzijds testen en optimaliseren van formuleringen. - meer over de standaardvorm van het visiedocument -
Stap 3: De ultieme test - fysieke confrontatie
Je visie fysiek bij je dragen, is 24/7 kans op confrontatie met de formulering, reflectie op hoe jij je (idee) dacht voor te stellen. Versterkt door de vorm van het ('extended') visitekaartje. Dan ga je voor zeker toch nuances, verbeteringen zien. Totdat het kantelt en een heel nieuwe verhaalkern opdoemt.
Je kunt het zelf printen, snijden, rillen en vouwen. Je kunt het ook GevelVisie laten doen, die maakt er perfecte vouwgevels van op premium hoogglanzend papier, 200 grams voor de ontwikkelfase en 250 grams voor definitieve eindversies. Er is nog een zoektocht gaande naar een premium-plus optie, water- en scheurvast synthetisch papier, één dezer dagen komt uit de VS Teslin substraat binnen.
Scherp je, test je tekst.
Weten of je visie of missie écht beklijft? De route was nog niet zo flexibel, geen dag(deel) gaat verloren. 1 nadeel: er gaat wel (rijp)tijd overheen. Ervaar het verschil!
Start de test